Skip to content
Menu
Menu
Menu

Oferta

Zobacz cennik

Proces diagnostyczny ADHD

ADHD u dorosłych to zaburzenie uwagi i/lub nadpobudliwość, które mogą wpłynąć na wiele aspektów życia, takich jak praca, relacje interpersonalne, codzienne obowiązki i ogólna jakość życia. Objawy ADHD u dorosłych mogą obejmować kłopoty z koncentracją, zapominanie o ważnych terminach, nieumiejętność planowania, organizowania i wykonywania zadań, impulsywność i trudności z kontrolowaniem emocji.

W trakcie pierwszego spotkania konsultacyjnego ustalam indywidualny harmonogram, na który składa się cykl spotkań. W ramach diagnozy psychologicznej stosuję diagnozę różnicową – wykonuję test osobowościowy i test inteligencji. Następnie przeprowadzam wywiad diagnostyczny DIVA-5. Cykl wieńczy spotkanie podsumowujące, podczas którego przekazuję wyniki postępowania diagnostycznego oraz zalecenia do dalszej pracy, jeśli to konieczne. Staram się wówczas udzielić wsparcia w zakresie możliwych działań. Ustalam również skierowanie do lekarza psychiatry diagnosty, który czyni proces diagnozy w pełni sformalizowanym.

Proces diagnostyczny ASD/ASC

Spektrum autyzmu to odmienny wzorzec neurorozwojowy mózgu, charakteryzujący się innym rozwojem w sferze emocji, komunikacji i relacji społecznych. Oznacza to, że dorośli w spektrum mogą potrzebować wsparcia, ale najbardziej zrozumienia i akceptacji odmienności ich potrzeb.

ASD – Austism Spectrum Disorder (zaburzenie ze spektrum autyzmu) vs. ASC – Autsim Spectrum Condition (wzorzec rozwoju w spektrum autyzmu)

ASD – zaburzony rozwój = narracja chorobowa kładąca nacisk na dysfunkcję, na zaburzenia, na fakt, że dziecko/dorosły w spektrum to osoba z założenia gorsza od innych.

ASC – ta narracja wskazuje na inny wzorzec neurorozwojowy, co potwierdzają badania neurobiologów, genetyków i specjalistów; zwraca uwagę na fakt odmiennego, ale na pewno nie gorszego wzorca rozwoju w spektrum autyzmu.

W trakcie pierwszego spotkania konsultacyjnego ustalam indywidulany harmonogram, na który składa się cykl spotkań. W ramach diagnozy psychologicznej stosuję diagnozę różnicową – wykonuję test osobowościowy i test inteligencji. Następnie przeprowadzam wywiad diagnostyczny ADI-R. Późniejsze spotkanie zależy od Twojego wyboru – jeśli zdecydujesz się na ADOS-2, umawiamy się na badanie właśnie tym modułem. Jeśli wybierzesz opcję on-line, wtedy zaproszę Cię jeszcze na dwa spotkania, podczas których poszerzę wywiad diagnostyczny. Cykl wieńczy spotkanie podsumowujące, podczas którego przekazuję wyniki postępowania diagnostycznego oraz zalecenia do dalszej pracy, jeśli to konieczne. Staram się wówczas udzielić wsparcia w zakresie możliwych działań. Ustalam również skierowanie do lekarza psychiatry diagnosty, który czyni proces diagnozy w pełni sformalizowanym.

Konsultacja psychologiczna

Forma wsparcia krótkoterminowego mającego na celu doraźną pomoc w formie on-line

Cena: 100 zł (40 min)

Konsultacja diagnostyczna ADHD/ASD/ASC wstępna

Forma konsultacji diagnostycznych wstępna: on-line

Cel konsultacji: Zebranie informacji w celu oceny, czy istnieje podejrzenie spełnienia kryteriów diagnostycznych ADHD lub ASD/ASC.

Cena: 90 zł (40 min)

Konsultacja diagnostyczna ADHD/ASD/ASC – cykl

Forma konsultacji diagnostycznych: on-line

Charakterystyka: Szczegółowa konsultacja diagnostyczna.

Cena: 150 zł (50 min)

W zależności od profilu konsultacji diagnostycznych (ASD/ASC lub ADHD) spotkania odbywają się w cyklu:

  1. Wywiad diagnostyczny ogólny. Po wywiadzie ustalamy indywidualny harmonogram spotkań, po spotkaniu otrzymujesz też ode mnie testy przesiewowe w kierunku ASD/ASC/ADHD.
  2. Diagnoza różnicowa – dwa spotkania podzielone na test osobowościowy i test inteligencji.
  3. Pogłębiony wywiad diagnostyczny i obserwacja – do trzech spotkań w zależności od profilu konsultacji.
  4. Podsumowanie i zalecenia – spotkanie podsumowujące, podczas którego przekazuję wyniki postępowania diagnostycznego oraz zalecenia do dalszej pracy, jeśli to konieczne. Staram się wówczas udzielić wsparcia zakresie możliwych działań.

Opinia

cena: 250 zł

Proces wydawania opinii trwa do około 2 miesięcy. Podsumowuję wtedy wszystkie zebrane informacje, odnoszę się do kryteriów diagnostycznych dla konkretnych trudności określonych według klasyfikacji ICD-10, DSM-IV-TR oraz ICD-11, DSM-V-TR. Na tej podstawie przygotowuję dokument opisujący proces diagnostyczny. W przypadku rozpoznania konkretnych trudności uwzględniam w nim zalecenia do dalszej pracy.

 

Proces diagnostyczny z użyciem ADOS-2 – przewodnik krok po kroku

1. Kontakt: aby rozpocząć proces, proszę o pozostawienie informacji kontaktowych w formularzu na stronie lub zapisanie się przez tę stronę.

2. Umówienie terminu spotkania: nawiążę kontakt z Tobą zarówno SMS-em, jak i mailowo w celu ustalenia celu oraz formy wizyty.

3. Wywiad ogólny, wstępny (on-line, ok. 40 min): spotkanie to ma charakter ogólnego wywiadu diagnostycznego, podczas którego przeprowadzam szczegółową rozmowę z pacjentem. Celem jest zebranie kluczowych informacji na temat historii życia, obecnych problemów, stanu zdrowia psychicznego oraz funkcjonowania w różnych sferach życia. Jest to elastyczny proces, dostosowywany do indywidualnych potrzeb pacjenta, gdzie informacje są traktowane z najwyższą poufnością. Proszę również o dostarczenie opinii z placówek oświatowych, a w przypadku osób dorosłych – ocen opisowych ze szkoły lub innych opinii pisemnych.

4. Wywiad Diagnostyczny ADI-R (on-line): wykorzystuję narzędzie ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised) do oceny i diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD). Jest to szczegółowy wywiad przeprowadzany z osobą badaną lub jej rodzicami/opiekunami, skupiający się na jakości interakcji społecznych, komunikacji, języka oraz ograniczonych, powtarzalnych wzorcach zachowań.

 

 

 5. Spotkanie diagnostyczne z wykorzystaniem ADOS-2 (stacjonarnie): badanie to, przeprowadzane wyłącznie osobiście, trwa od 40 do 60 minut i obejmuje narzędzie ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition). Jest to standardowa metoda obserwacyjna, pozwalająca na ocenę komunikacji, interakcji społecznych oraz zachowań.

6. Spotkanie diagnostyczne: to kolejne, mniej ustrukturyzowane spotkanie ma na celu potwierdzenie wstępnych hipotez oraz obserwacji i poszerzenie kontekstu sytuacji pacjenta. W przypadku pojawienia się wątpliwości ustalam dodatkowe spotkanie, a dla osób dorosłych możliwy jest powrót do etapu wywiadu w celu wyjaśnienia nieścisłości.

7. Opracowanie wyników i wydanie opinii: proces ten trwa do dwóch miesięcy. Podsumowuję w nim wszystkie zebrane informacje, odnosząc się do kryteriów diagnostycznych DSM V oraz ICD 10/11. Na tej podstawie przygotowuję dokument opisujący proces diagnostyczny, uwzględniając w nim zalecenia do dalszej pracy w przypadku rozpoznania konkretnych trudności.

Jeśli Ci zależy na miejscu gdzie zostaniesz zrozumiany, zdiagnozowany, a proces będzie przebiegał w pełnej dyskrecji – zapraszam do współpracy ze mną.